вторник, 9 юли 2013 г.

Тетевенските водопади, Гложенския водопад и водопад Врана вода

Предстоеше сън, около Тетевен. Поне такъв беше плана, за да успеем на сутринта да обходим района и поснимаме водопади след напоителните дъждове. Още с качването в колата от Видима и посещението на водопада там - Видимско пръскало  стана ясно едно: ще се гази, плува и всичко в този воден ред на мисли. Проливен дъжд ни съпроводи през завоите на Шипково и Рибарица, и в късният следобед се паркирахме над Тетевен до екопътеката с Тетевенските водопади. Както знаят всички посетили я през лятото, иненадата от липса на вода може да се окаже факт. Сега обаче бяхме далеч от тази идея и докато дъжда все още си валеше се насочихме на там. Водопадите са два: голям и малък скок, като големият пресъхва и тече само през пролетта и след обилни дъждове.

Гледката в мъгливо-влажната гора беше впечатляваща. Тъмнината и влагата сред високите дървета пренасяха в един по-друг свят, там където тишината и спокойствието вървят ръка за ръка.

Ето го и него - водопад Голям скок:

Катя и водопад малък Скок - вторият водопад по екопътеката:

На сутринта повторих кадрите, може да се каже, че още по тъмно бях заел челни позиции там (прозвуча все едно имаше опашка от желаещи)! :)

Последва кафе след успешната сесия и неудобният сън в колата, не ни се получи разпъването на палатката, дъжда беше по-упорит от безплодните ни опити. Изкарахме някак си. Закусихме и поехме към село Гложене.

Най-успешният модел за събуждане - прекосяване на студена планинска река:

Много трудно се озовахме на подходящо за снимане място, местността е силно ерозирала, а склоновете много стръмни:

Все пак крепейки се за разни корени и счупени дървета, успяваме. Наистина имах желание днешният ден да протече кротко и просто да попътуваме и поснимаме, никога не се получава. :)

Излязохме и над водопада, не точно от мерак, колкото от любопитство. Гъстата растителност и отвесите заплашително подканваха да се отдалечим. Я, вижда се и колата на крайпътната отбивка, какъв офроуд я чакаше:

Нямаше с какво друго да задоволя любопитството, освен с изгледа към село Гложене, което се пробуждаше под мъгливите планински склонове. Реката нагоре е каптирана, което обяснява всички информации относно водопада, за липсата на вода. Сега бяха валяли дъждове, затова имаше и вода. По друго време водата отива в каптажа и потока надолу от него спира.

На близо има едно селце - Ямна, (спокойно могат да го прекръстят на Яма, махайки буквата "н") за което знаехме също, че разполага с приятен водопад. Единствено не знаехме, че Бойко Борисов не е успял да стигне и до там в направата на пътна инфраструктура. Пътят е сринат от ерозия на планинските склонове породена от поголовната сеч в района. На места дупките достигаха двадесет см., а на няколко места потъвах във водни ями от проливните дъждове, почти сигурно се отървах на косъм да не закъсам и да остана там. Хубава работа ама българска. Попитах няколко човека от селото, които ми обясниха подробно как да стигна до подножието на водопада, като екзалтирано допълваха, че няма да успеем да се доберем под него.

Все пак без почти никакви усилия се озовахме и там. Красив и постоянен водопад, изворът на който се намира на 200 метра по-нагоре по притока му.

Водопад Врана вода:

В общи линии водата в извора явно не пресъхва, защото дебитът му е еднакъв през цялата година, а дъждовете не оказват особено влияние за количеството стичаща се вода:

Зеленият мъх кефеше особено:

Свежата растителност, билките и меката трева в околността също:

Водопад Врана вода - изглед от долу:

Толкова оттук, решихме да се изнасяме набързо, защото предстоеше да завали, а дупките по пътя да се напълнят с вода и да заплувам в тях с ниският автомобил. :)

До скоро. :)

1. Колко са пълноводни водопадите! Страхотни кадри, отново, наситени с цвят, свежест и красота!

2. Страхотни! Не знаех, че съществуват!Благодаря!

3. Много усмивки и поздрави, и на вас!!! :) :) :)

4. Страхотни са! Всъщност пътят от Етрополския манастир до с.Ямна ли е с много дупки или от с.Ямна до водопада?

5. Здравей Мери! :)
    Ние минахме на път от Тетевен, през село Черни Вит. Голяма част от отсечката там е с огромни дупки, пропадане и свлачища на кал от планината, породени от поголовната сеч, която се извършва до пътя! Според информация от сайта bgmaps.com, голям у-к е затворен за движение. Иначе от Етрополе покрай манастира, незнам как е пътя! :)