вторник, 9 юли 2013 г.

Адреналин от Ада - Видимското пръскало и още нещо...

Пътешествието ни от Троян към Видима в Априлци беше гравирано с останките от снощния дъжд, но проблясъците в небето породиха някакви надежди за блаженна разходка в подножието на планината. Паркирахме се в краят на квартал Видима, откъдето започва пътеката за водопад Видимско пръскало и тръгнахме на там.

Неудържимата чешма по пътя ни напомни за състоянието на планината. Мокри и хлъзгави скали, пълноводни водопади, все интересни работи.

Трудно се пие от толкова 'дебитна' чешма, не че нямахме желание и не че опитахме. Човек трябва да има способности на пожарникар. :)

Скоро излязохме на панорамната площадка, с изглед към водопада.

Тръгнахме и по пътеката към подножието му, за да го снимаме и видим от по-близо, предполагаше се да е интересно в предвид дебита.

Тъкмо излязохме от горската част и полазихме улея, когато се спусна мъгла, в далечината се усещаше приближаващия дъждовен фронт, имаше и гръмотевици. Решихме да не се рискуваме по мокрите скали и тръгнахме да слизаме.

Времето беше супер динамично. Времевата разлика между долния и горния кадър е не повече от 20-е секунди.

Тъкмо слязохме и мъглата се вдигна, хвана ме яд че се катерихме чак дотам, а не видяхме нищо от водопада.

Зяпахме динамичното време и преливащите от снощния дъжд улеи и се чудихме дали да не повторим изкачването, и да се пробваме все пак да стигнем до подножието на водопада.

Огледахме подробно и западния улей на Пръскалска река, който също преливаше интересно, а в далечината по скалните улеи се изливаха интересни Пръскала. По снимката не личи за какъв терен щеше да стане дума, но решихме да опитаме с директен подход по притока и оставихме Видимско пръскало на мира. В началото почти успявахме, но малко по-късно започва да става съвсем непроходимо. Бреговете се стесниха, а реката представляваше отвесни водни каскади с хлъзгави камъни, около нея и бушуващите води. Набрахме малко височина и тръгнахме по ръба в горският пояс.

На места (макар и рядко) се откриваха и гледки към Видимско пръскало, за да ни припомнят да ни е яд, че не стигнахме в подножието му.

Все пак предстоящото изми всички лоши чувства, намирахме се в долината на красив водопад, който вписан отстрани през клонките на дърветата изглеждаше внушително.

Добре, че все пак излязохме от гората и стигнахме до подножието му, догатвах за вариант да е непроходима гора, около него и да няма място, от което да се види и снима интересно.

Все пак успяхме да се доберем, прокарвайки пътека до него. Горната част от каскадата и скалният улей над нея.

В обратна посока, с изглед на изток по преливащите улеи.

Двете каскади на водопада.

Мястото, мащаба с човешката фигура до водопада, мъглата която се стелеше зловещо по билото. Северен Джендем е едно от най-трудно проходимите места в Стара планина, определено се радвахме на успеха.

Имаше и разни подобия на туристи (въпросните си нямат и на идея, къде е разрешено и къде не да се кара), за които управата на парка нехае и не взима никакви адекватни решения за обезпаразитяването им (доста по-надолу имаше забранителна табела със зачертано "МПС").

На връщене срещнахме един автобус туристи-фотографи, които бяха налазили мостчето на панорамната площадка. Разпъваха стативи, снимаха, беше ред да слизаме до колата и да се чудим къде да разпънем палатката.

Харесахме си скътано и свежо място до реката обособено за това, но решихме да продължим към Тетевенския край, където ситуацията след поредицата от дъждове беше още по-весела.

1. Два пъти ходим до този водопад и все до началото на гората стигаме, т.е. малко след чешмата:). Много забавно с тази чешма :) благодаря за усмивките! И най-вече за красотата, която ни поднасяш всеки път, чрез твоите невероятни пътешествия. Искам да те попитам, след чешмата, т.е. от началото на гъстата гора колко горе долу има до водопада? И гъстата гора много ли е страшна? Благодаря ти предварително!

2. Candy, няма нищо страшно в гората и разстоянието до водопада. Екопътека е, съвсем лека и приятна, мостчета пресичат реката и след около 20-30 минути се стига в подножието на Видимското пръскало на панорамната площадка. Ще се радвам третото ви посещение там да реализира вече снимки от водопада! :) Гледайте прогнозата за времето да е хубава, защото падат мъгли, които скриват водопада. Отново, Поздрави! :)