петък, 18 март 2011 г.

Chopper Raleigh Mar'k 2

Само за ценители

Chopper Raleigh Mar'k 2 е ретро велосипед, който имам от много години, подарък от майка ми. Дълго време стоя в сушилнята на блока, покрит с прах и ръждица, докато не се присетих за него, решавайки да му направя подарък, а именно пълна (генерална възстановка), основен ремонт, който ми изпили нервите в двадесет и петте дни, които му посветих от сутрин до вечер. Хората правят основен ремонт на автомобилите си за ден два, но хубавите неща изискват време :).

Малко предистория:

Raleigh Chopper е велосипед, който е пуснат на пазара 1970 година от компания в Нотингам Англия. Уникалният му дизайн се превръща в икона през 70-те години на миналия век и много хора карали го, си спомнят с носталгия за него.
Уникално за мен, освен перфектният му дизайн са - ненормално здравите му компоненти (части), които служат безотказно цели 39 години. Нека се гордеят англичаните с моделите на Chopper и манията, с която се стремят колекционерите, към подобни ретро придобивки. Видях на места в интернет, че цените на читавите модели, запазени в перфектно състояние варира в широки граници, достигащи суми, от около 2500 лири, което грубо сметнато е над 5000 български лева. Производството на първия модел започва през далечната 1968 година. Новата версия на Chopper e Raleigh модела Mar'k 3, който започва да се сглобява през 2004 година с алуминиева рамка, за разлика от тежкия си предшественик, на който съм горд собственик :). Край на лиричното отклонение :).

Пълната промяна включи доста неща, като смяна на калодките на спирачките, жилата на спирачките и броните им, чисто нови вътрешни и външни гуми, разглобяване и почистване на всеки един елемент от движенията на велосипеда, а именно предно, средно и задно, придружено с полиране и смазване с тефлонова грес. Всички спици почистих ръчно, изтърквайки до метален блясък всяка една от тях с препарат и четка, което отне също доста време. Годинките му на стоене си бяха казали думата. Изчистих и полирах калниците му, които се отблагодариха с невероятния си никелов блясък. На времето не са били използвани семерингови лагери и при сглобката, където са въртящи части решението е било - метални съчми, лагеруващи в канали. Всяка една от тях почистих ръчно и след смазването им поставих по местата, за надявам се безотказна работа през следващите години. Доста чудене падна как тези елементи са още здрави, но (английска му работа).Всяко болтче и гайка минаха през ръцете ми, като някои, които измерих с шублера бяха с нестандартна резба. Спирачните апарати са никелирани, а след доста търкане светнаха и те. Raleigh звънеца също е никелиран, което прибавя чуден завършек на ретро модела. В общи линии всеки компонент е запазен и ако не се получи някава умора на материала, ще върши работа още години. Доста трудности имах с разглобяването на някои от частите. Най трудоемко от всичко се оказа подготовката за боядисването, придружена от 10 дневен труд. Търкане, шкурене, измиване, грундиране, шприц китване, облепване и подсушаване, след всяка операция. Търпението и постоянството ми се отблагодари с това:

-предно колело


-задно колело


-заден калник


-преден калник


-рамка за седалката


-кормило


-пружини по които влиза рамката-(играят ролята на амортисьори)


-вилката след една от операциите по подготовка за боядисване


-звънец с марката на Чопър Ралей


-оригиналните му педали


-багажник


-емблемата на Чопър Ралей, с гайките на рамката, към която се закрепят вилката и кормилото



-декоративен капак на скоростния механизъм


-предпазител на веригата, след операция шприц китване


-ос касета или средното движение


-спирачните апарати с колодките



-курбелите със средния венец


-емблема Чопър Ралей


-скоростен механизъм с жило за превключване на скоростите


-аксесоари към спирачките




-лостче на скоростен механизъм


-рамката след операция грундиране


-малка част от флаконите и шкурките за подготовка преди боята


-А ето и мечтаната сглобка.































Остана да си поръчам надписите Chopper Raleigh, които изтърках при подготовката за боядисване и съм готов за покоряване на още погледи след първото си излизане с Choppera, което вече осъществих. До нови срещи. Надявам се пролетта да е пълноценна във фоторафски и планинарски план.

Надписите залепени на рамката няколко дни по-късно.


1 коментара:

  1. Прочетох с интерес. Браво! Възхищавам ти се ! Невероятно се е получило!!! LZ4SM.

    ОтговорИзтриване