събота, 31 август 2019 г.

Рид Средоноса в Пирин - Якоруда - водопад Чесненско усое - Никулска черква

"Фотопътеводител Изчезващите свети места на България" - е-вариант, ново издание - линк
   В отминалите почивни дни се докоснахме отново до рид Средоноса в Пирин, при това само две седмици след като за първи път преминах по острите му ръбове и жандарми. Тридневното ни пътешествие бе допълнено и от три палаткови лагера, с които да избягаме от жегите, които се "вихрят" в долините.
   Единият бивак е под хижа Явоворов, където намираме прекрасно място, обособено в миналото именно за това и където разпънахме вечерта палатките. Открихме го случайно, докато търсихме поляна за спалните си чували. Оттам рано сутринта и още на челници, се изстреляхме към подхода за рид Средоноса, за да избягаме от евентуалните жеги, с които в предното приключение имахме проблем. Багажът ни ще бъде много лек и само за седем часа успяхме да преминем скалистото предизвикателство Средоноса...

Срещаме се с Вихър и Илко на Бетоловото, откъдето с Дъстъра на Вихър преодоляваме с лекота километрите до хижа Яворов. А на снимката вече съм укрепил "покрива" с наилони, заради лекият дъжд, който се появи, а и беше даден по прогноза. В това време младежите Вихър и Илко ми гледат сеира. :) Катя снима! :)

А... Едно крайпътно селфи до село Варвара в посока Велинград, на път за Пирин планина. И хубаво заведение до отбивката, в което похапнахме, за да отбием малко време до следобяд.

Рид Средоноса рано сутринта. Изгревът подсказва, че скоро слънцето ще се появи. А с това изпълнение по рид Средоноса, живо и здраво завършихме този активен месец. Това е и 13-а поред за месеца публикация в блога! :) В горещите дни на август, успях да реализирам изкачването на много гранични върхове в западна България и Краището, и да попирувам с горските дарове, които растат по билата им - къпини, малиниборовинки... Изкачих Влахина и Малешевска планинипланината Кървав камък и първенецът и връх Било, преминах през Земенския пролом със Средновековна крепост ЗемлънградМилевска планинаЧудинска планинаВерила планинаЛисец планинаПлана планина, рид Средоноса! Невероятен и силно приключенски месец! :)

Сънени физиономии по Средоноса. Часът е малко след 5...

Изгревът обагри и скалите на рид Средоноса. Бързо излизаме по него и продължаваме напред. Предстоят ни много въздушни ръбове и откатервания до достигането на връх Баюви дупки...

Вихър и Илко по ръба.

Много еделвайси са навсякъде по тънките цепки.

Изминатото.

Предстоящото.

По ръба.

Последното предизвикателство по Средоноса, след което следват още няколкостотин метра положително изкачване до връх Баюви дупки, откъдето слизаме до хижа Яворов и подсилваме със скара и бира.

По ръба и последните жандарми на скалистия рид Средоноса.

Привечер над Якоруда. Намираме панорамна поляна с изглед към Родопите и билото на Белмекен. Боровият въздух се врязва в дробовете ни. Планувахме да посетим проход Попови Ливади, от който в утрешния ден да изкача върховете Свещник, Муторок и Ушите, но го оставяме за снежните дни на предстоящата зима.. :)

В ниското, малко над Якоруда, се спотайва красив водопад, който определено заслужава внимание - водопад Чесненско усое.

И един кадър с телефона от Никулската черква над град Пещера, за която случайно попаднах на информация, докато разцъквам картата на гпс-а. Спретнат комплекс, грижливо заграден и поддържан. Наоколо са разположени руините на Никулската черква, малък параклис и беседки с барбекю. Докато пътувахме от Якоруда, решихме да не се прибираме веднага, а да запълним още един ден в прохладните гори на Родопите.

Малкият параклис, който е красиво стенописан отвътре.

Следи от маркировка, на която попаднах чак малко преди да стигна до тук.

Никулската черква се намира на няколко километра от мястото ни за бивак, но за жалост няма маркировка до нея или поне по черните пътища, през които подходих-стигнах до нея. Може би от град Пещера има маркирани пътища и пътеки.
    Напълних бързо едно шише с къпини, които растат наоколо. Изядох още едно, докато се мотая в жегата. Тези къпини са прекрасна добавка към киселото мляко в хладилната чанта или просто ей така, за подсилване и десерт... :)

По завоите на прохода има прекрасни за бивак места, от които сме се възползвали неведнъж. Това е пътят започващ от Варвара, преминаващ през Црънча и Дебръщица и стигащ до град Пещера. Това кътче по пътя е едно от тях. Намира се на метри от пътя, който не е белязан с много движение. Обособено е огнище, построена е масивна беседка с изолиран покрив. Всичко това до малък параклис с чешма и тиха борова гора. Още от района на Дебръщица, Пещера и наоколо, може да видите в публикацията ТУК! :)

Кадри на мястото през есента, когато на именния ден на Катя направихме незабравим купон тук с нестинарски мръвки и салати, плюс дегустация на няколко вида червени вина, които сгряваха положението в мъгливо-ветровитата ноемврийска вечер! :)

През деня тогава посетихме крепости и параклиси край Брестовица, Кричим, Жребичко, Паталеница и Дорково, за които съм писал - тук  :) В горещините на август си спомням с прохлада за това ни приключение...
   Публикацията ви е харесала! Още куп интересни за посещение места, може да разгледате на страницата ми Водител по Водопади и диви места, както и да направите запитване за организиране и посещение на някое от тях. Организиране на преходи по водопади и труден терен, скални светилища и труднодостъпни крепости, изоставени села, скални манастири, планински първенци, биваци и приключения сред природата.
Голяма част от публикациите тук, в блога, са свързани и с авторската ми книга, която излезе от печат и може да си поръчате тук - на телефон 0877477127.

Фото пътеводител Изгубената вяра – Последно отворени врати
   Историческа книга за изоставени манастири в България, базилики, църкви, руини.
   В общата си текстова част „Изгубената вяра“ проследява бурното ни минало, минало пропито с кръв, осъзнат и буден дух, стремеж за опазване на ценности и книжнина. В допълнение с въздействащи кадри, този исторически справочник ще остави следа във всеки свой читател. Точните ГПС координати и подробното описание към обектите в книгата, със сигурност ще запалят откривателския ви дух, за да посетите и да се докоснете до тези свети места, откривайки ги по свой начин. Местните хора в изчезващите села са гостоприемни и от срещите с тях бихте научили интересни легенди за отминали времена, част от които са описани в книгата.

А ето какво казва автора:
  „Тази книга изготвих и издадох благодарение на божията помощ и добрината на хората, които помогнаха със средства и дарения за отпечатването и. Целта и е да остави послание в тези от нас, които са запазили в себе си късче от вярата.
   Част от манастирите и много църкви в България едва се крепят от разрухата, която настъпва към тях бавно, но сигурно във времето. В миналото хората са носили тежките камъни по трудно различими пътеки и са изградили с труд и пот светите места, в които са намирали подслон, убежище и отдих обикновени хора и бележити личности като Васил Левски, Иван Вазов, Елин Пелин. Сега до някои от тези обекти не достигат средства, а хората, които ги стопанисват, се борят с времето и природните стихии.
   През годините, в които се занимавам с пейзажна фотография, успях да се докосна до ужасяваща контрастна картина в България, посещавайки манастири, църкви, аязма, оброци… Някои от тези свети места се радват на подкрепата на епархиите, получават дарения, има изградени пътища до тях, но други остават в скута на мащехата България и тънат в забрава. В текстове и кадри ще Ви покажа този покъртителен контраст, който ми повлия силно. Видях опечалени погледи, срещнах разруха, безверие… Това породи в мен идеята за тази книга и желанието да помогна, доколкото ми е възможно…“
   В обем от 300 страници, луксозното издание ще ви завладее и поведе по пропитите с богата история земи, включващо:
- 50 обекта на изчезващите свети места в България.
- Исторически и архитектурни данни показващи контраста между минало и настояще
- 150 цветни авторски картини, изрисували светите места в днешно време
- Подробно описание, ГПС координати и как да стигнем до светите места
- Интересни места за посещение в районите, около тях
- Единствено издание, без аналог на пазара
- Местни легенди и предания, с текстовете на които времето с книгата отлита като миг.
    Kнигата е подходящ подарък за всяка българска библиотека.

Автори на кадрите: Мартин Петров, Катя Петрова, Иван Петрушев, Александър Атанасов

Издателство: Gayana book@art studio
   Дата на издаване: 26.10.2016
   ISBN: 9786197354003
   Брой страници: 300
   Корична цена: 27 лв.
   За поръчки на ЛС или телефон 0877477127

Пирин планина - пешеходни и алпийски преходи

Всички прекрасни пирински пътешествия и линкове към всяко едно пътуване. Аналогично на тази публикация (Стара планина - еднодневни и многодневни маршрути от север и юг) и тази публикация (Рила планина - пешеходни и алпийски преходи), така и тук, към всяко заглавие което е линк към дадената публикация, съм показал по една снимка от съответното пътуване (с подробности към подхода в заглавието). И Пирин планина заслужи вниманието ми/ни през годините, и макар да ни е отдалечена, успяхме да организираме достатъчно пътешествия, за да разберем, че има много още какво да се види там... Разгледахме панорамни върхове, надникнахме в красивите езврни циркуси, посетихме част от хижите и заслоните на планината, както и някои по-технични, алпийски подходи...

Бетоловото - Хижа Яворов - Окаденски циркус - връх Албутин - връх Суходолски превал - връх Разложки суходол - Бетоловото (2013)

Хижа Гоце Делчев - Хижа Безбог - връх Полежан - Стражите - Горно Газейско езеро - връх Газей - връх Безбог (2014)

Хижа Предел - Кулиното - резерват Баюви дупки - връх Даутов - зимно (2015)