петък, 18 март 2011 г.

Chopper Raleigh Mar'k 2

Само за ценители

Chopper Raleigh Mar'k 2 е ретро велосипед, който имам от много години, подарък от майка ми. Дълго време стоя в сушилнята на блока, покрит с прах и ръждица, докато не се присетих за него, решавайки да му направя подарък, а именно пълна (генерална възстановка), основен ремонт, който ми изпили нервите в двадесет и петте дни, които му посветих от сутрин до вечер. Хората правят основен ремонт на автомобилите си за ден два, но хубавите неща изискват време :).

Малко предистория:

Raleigh Chopper е велосипед, който е пуснат на пазара 1970 година от компания в Нотингам Англия. Уникалният му дизайн се превръща в икона през 70-те години на миналия век и много хора карали го, си спомнят с носталгия за него.
Уникално за мен, освен перфектният му дизайн са - ненормално здравите му компоненти (части), които служат безотказно цели 39 години. Нека се гордеят англичаните с моделите на Chopper и манията, с която се стремят колекционерите, към подобни ретро придобивки. Видях на места в интернет, че цените на читавите модели, запазени в перфектно състояние варира в широки граници, достигащи суми, от около 2500 лири, което грубо сметнато е над 5000 български лева. Производството на първия модел започва през далечната 1968 година. Новата версия на Chopper e Raleigh модела Mar'k 3, който започва да се сглобява през 2004 година с алуминиева рамка, за разлика от тежкия си предшественик, на който съм горд собственик :). Край на лиричното отклонение :).

Пълната промяна включи доста неща, като смяна на калодките на спирачките, жилата на спирачките и броните им, чисто нови вътрешни и външни гуми, разглобяване и почистване на всеки един елемент от движенията на велосипеда, а именно предно, средно и задно, придружено с полиране и смазване с тефлонова грес. Всички спици почистих ръчно, изтърквайки до метален блясък всяка една от тях с препарат и четка, което отне също доста време. Годинките му на стоене си бяха казали думата. Изчистих и полирах калниците му, които се отблагодариха с невероятния си никелов блясък. На времето не са били използвани семерингови лагери и при сглобката, където са въртящи части решението е било - метални съчми, лагеруващи в канали. Всяка една от тях почистих ръчно и след смазването им поставих по местата, за надявам се безотказна работа през следващите години. Доста чудене падна как тези елементи са още здрави, но (английска му работа).Всяко болтче и гайка минаха през ръцете ми, като някои, които измерих с шублера бяха с нестандартна резба. Спирачните апарати са никелирани, а след доста търкане светнаха и те. Raleigh звънеца също е никелиран, което прибавя чуден завършек на ретро модела. В общи линии всеки компонент е запазен и ако не се получи някава умора на материала, ще върши работа още години. Доста трудности имах с разглобяването на някои от частите. Най трудоемко от всичко се оказа подготовката за боядисването, придружена от 10 дневен труд. Търкане, шкурене, измиване, грундиране, шприц китване, облепване и подсушаване, след всяка операция. Търпението и постоянството ми се отблагодари с това:

-предно колело


-задно колело


-заден калник


-преден калник


-рамка за седалката


-кормило


-пружини по които влиза рамката-(играят ролята на амортисьори)


-вилката след една от операциите по подготовка за боядисване


-звънец с марката на Чопър Ралей


-оригиналните му педали


-багажник


-емблемата на Чопър Ралей, с гайките на рамката, към която се закрепят вилката и кормилото



-декоративен капак на скоростния механизъм


-предпазител на веригата, след операция шприц китване


-ос касета или средното движение


-спирачните апарати с колодките



-курбелите със средния венец


-емблема Чопър Ралей


-скоростен механизъм с жило за превключване на скоростите


-аксесоари към спирачките




-лостче на скоростен механизъм


-рамката след операция грундиране


-малка част от флаконите и шкурките за подготовка преди боята


-А ето и мечтаната сглобка.































Остана да си поръчам надписите Chopper Raleigh, които изтърках при подготовката за боядисване и съм готов за покоряване на още погледи след първото си излизане с Choppera, което вече осъществих. До нови срещи. Надявам се пролетта да е пълноценна във фоторафски и планинарски план.

Надписите залепени на рамката няколко дни по-късно.


4 коментара:

  1. Прочетох с интерес. Браво! Възхищавам ти се ! Невероятно се е получило!!! LZ4SM.

    ОтговорИзтриване
  2. Здравейте! Колелото се е получило чудесно, надявам се все още му се радвате :) Работя по подобен проект и средното ми движение се оказа същият тип и е за смяна. Намерих го в чужди сайтове под името cottered bottom bracket, но не успявам да намеря подобно в български сайт. Имате ли идея как се нарича на български този стандарт?

    ОтговорИзтриване
  3. Привет! :)
    Радвам се, че сте захванали с подобен проект. Колелото е интересна и здрава английска машина, която заслужава внимание.
    Българският стандарт не знам как точно се казва, но получих преди време информация, че на мястото на отвора може да се монтира сравнително лесно ново средно движение, с каквито в момента разполагат може би голяма част от веломагазини и складове. Добре е в на място, може би в някой велоцентър или сервиз да проверите! Успехи и здраве! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Здравейте, много труд сте вложили. Опитвам и аз да направя нещо такова с моят чопър. На снимката озаглавена аксесоари за спирачките освен скобите-куки които се закачат за вилната има един други. Може ли да ми кажете те къде стоят и за какво служат? Ако може и снимка да ми пратите ще съм много благодарен :)

    ОтговорИзтриване